Plate by Mitsufumi Kitamura

This is Mitsufumi Kitamura’s Kohiki (white slip) plate. I have been using it long and have a special attachment to it because it was the first set of six plates I had ever purchased. Kitamura’s Kohiki soak up oil, sauce, and juice from the food and absorb them well, which gives a beautifully remained blotches on the surface. When this plate first came to our house, my children were small and it was difficult to eat out, so I frequently invited my friends for lunch and dinner, cooking for them and sharing the dishes on this plate, using it night after night. We laughed at the happenings of parenting, cried at the disappointments, and resented the mindless rumors. While we talked endlessly, the blotches spread rapidly on the plate. It is as if that time, which will never return, is recorded here, and I love it. I like the way pottery grow like antiques as I use them. I started with three of these plates at the “Ginza Nichinichi” exhibition, and ordered three more at a later date. This is the reason why the width of the rim is slightly different at 3:3. By the way, a flat plate is the best for drinking and eating in small portions without mixing the flavors, as if you were placing the colors on a palette. It is also useful at “Oshogatsu (New Year’s)” meal because of its pleasant white color. It shows special-occasion-look when accompanied by red and black vessels.

Translated with DeepL.com (free version)

Artist: Mitsufumi Kitamura
Year: Around 2009
Place of purchase: Ginza Nichinichi

これは喜多村光史さんの粉引のプレート。使い始めて何年になるだろう。初めて6枚揃えたうつわで思い入れがある。喜多村さんの白は料理の油もタレもソースもしみしみ、ぐんぐん吸い込む「ザ・粉引」。しみない加工を施したうつわも少なくない昨今にあって、本来の粉引としてあるがままの姿がものすごく好きである。これが我が家に来た頃、子供が幼くて外食が難しく、昼はママ友、夜は仕事仲間を頻繁に招き入れ料理をしては取り分けて、夜な夜な使い込んだ。子育てのハプニングに笑ったり、不甲斐なさに涙したり、心ないうわさ話に憤慨したり、話が尽きない間に、お皿にはぐんぐんしみが広がっていった。もう戻らないあの時間がここに記録されているようで愛おしい。これからも使うたび、骨董のように育ってゆけよ。「銀座日々」での個展に3枚あったのをひとまずいただいて、後日3枚注文させていただいた。リムの幅が3:3でやや異なるのはそういう理由です。ところでふちまで平らなプレートは、パレットに色を載せるように余白をとって盛り付ければ、味が混ざらず、チビチビ飲み食べするのに一番いいうつわだ。気持ちのいい白なので、お正月にも重宝している。普段使いですっかり育ったうつわとはいえ、赤や黒のうつわをプラスすればハレの顔になるのは、このうつわがもともと持っている懐の深さゆえだと思っている。最強!

作り手:喜多村光史
年代:2009年頃
購入場所:銀座 日々

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