Glass container by Taku Eiki

This is a glassware in the shape of a Dora-Bachi by Taku Nagaki. The deep, petri dish like shape with straight lines rising from the bottom, and the uniform edge construction give it a well-proportioned beauty, as if it were a machine-made product. In reality, however, it is a hand-blown glass piece by an individual artist, which is quite a feat of skill. In Japan, there is a distinction between Japanese and Western tableware, but what I envision when I think of “product-like design” is a shape without such distinction. For the convenience of mass production, it is not easy to create complicated curves or unevenness, so the shapes are often well-proportioned and clean. The straight lines Eiki creates are different. He adjusts the shape so that it looks straight but opens slightly outward. It is wonderful to see how he forms them with a split-second decision while blowing hot glass. This vessel, a limited edition for his solo exhibition in the summer of 2022, has a slight greenish tint to it that is almost imperceptible. When you use it, you can see the difference. It gives a lighter impression than clear glass. The diameter fits perfectly with the plastic lids and wood plate I have, and it is also good for storing reserve vegetables (Babachan’s cucumbers are shown in the photo). Such size setting is also a part of the wonderful talent of individual artists.

Artist: Taku Eiki
Year of purchase: 2022
Place of purchase: Chidori Utsuwa Gallery

|

これは永木卓さんのドラ鉢型のガラス器。実験道具のような深めのシャーレ型で底面からまっすぐ上がるラインといい、均一なふちの造りといい、機械生産のプロダクトのように均整のとれた美しさ。だけど実際は、個人作家が手作りする手吹きガラスなのだから、その技術の高さたるや、恐れ入る。日本には、和食器、洋食器という区別があるけれど「プロダクト的なデザイン」というときに私が思い描くのは、その区別のない形状。量産の都合上、複雑なカーブや凹凸をつけるのが簡単でないから、均整の取れたすっきりとした形になっていることも多い。永木さんの「すっきり」は、それとは違う。まっすぐなようでいて、わずかに外側に開くよう形を整えるなど、肉眼では気づかないような微細な調整をすることで生まれるまっすぐなラインなのだという。熱く熱したガラスを吹きながら一瞬の判断でそれをかたちづくるなんて、素敵。このうつわは、2022年夏の個展の限定品で、それこそ気づかないほどほんのりと緑がかっている。使ってみるとちゃんと違いはあって、クリアガラスより軽やかな印象。市販のプラ蓋や手持ちのウッドプレートとぴったり合う口径で、常備菜(写真は馬場ちゃんのポリポリきゅうり)の保存にもよい。そういうサイズの設定も個人作家の才能のうち、素敵。

作り手:永木卓
年代:2022年
購入場所:千鳥 UTSUWA GALLERY

It is extremely helpful that all three types of lids fit perfectly.
わざわざ記録するのもどうかと思うのだけれど、3種類の蓋がどれもぴったりはまるのは、家事をする上ではものすごくありがたく、とても助かっている。いろいろと優秀なうつわです。

The faint green color is recognizable under the lighting.
照明のもとではほのかなグリーンが認識できて、同色のシャインマスカットも喜んでいる、きっと。

Prev Post

Tea cup by Masanobu Ando

Next Post

Plate by Kaoru Matsumoto