Why I keep buying handmade vessels.
These are cylindrical pots by Naotsugu Yoshida, bowls by Akihiro Nikaido, potato salad bowls and MAMEBACHI (tiny bowl) by Takashi Yomiya, rectangle plates by Jun Tsunoda, and glass by Makoto Kakizaki. I love their functionality so much that I’ve repurchased them repeatedly.
I actually added one of the cylindrical bowls to my collection just recently. The reason? A smaller size than my current favorite was on display at his solo exhibition. I thought containing the smaller into the bigger one would look lovely, and maybe could nest for storage? One other day, at Akihiro Nikaido’s solo exhibition, I bought a bowl the same size as one I’ve been using for ages. This bowl perfectly matches the soy milk soup noodles I’ve been hooked on lately, both in appearance and portion size. The previous one had a smooth texture, while the new one has a rough texture. However, both are white.
People often say artists’ handmade products is a once-in-a-lifetime encounter, but in reality, many have staple pieces they exhibit at each solo show. However, sometimes it would take years to find the same one. Minor design changes or shifts in materials could happen. When that happens, I adapt flexibly: if the sizes are different, I nest them; if the materials are different, I stick to similar colors. They would look quite coordinated on the table.
Yomiya’s potato salad bowl is great because it makes even a meager portion of leftovers look generous, as if to say, “No, I planned this amount from the start.” I went to the exhibition seeking the same bowl but ended up buying two smaller MAMEBACHI instead – an irregular repeat purchase. I bought more of Tsunoda’s rectangle plates because I’d long wanted a simple plate for grilled fish and was thrilled to finally find it. Kakizaki’s glass have a velvety mouthfeel. Even though you’re drinking from glass, it feels like you’re drinking directly without vessel—the boundary between vessel and body dissolves. It’s hard to explain, but that strange, pleasant sensation keeps me buying them again and again.
Artist: Naotsugu Yoshida, Akihiro Nikaido, Takashi Yomiya, Jun Tsunoda, Makoto Kakizaki
Year: 2010 – 2025
Place of purchase: Ginza Nichinichi, Utsuwa base FUURO, Chidori UTSUWA gallery, kohoro, Natsutsubaki
|
これは、吉田直嗣さんの鉢、二階堂明弘さんのボウル、余宮隆さんのポテサラ鉢と豆鉢、角田淳さんの隅切り皿、蠣崎マコトさんのコップ。どれも私にとって使い勝手がよくリピート買いしてきたものだ。
最近は、吉田直嗣さんの円柱型の鉢を買い足した。というのも愛用しているものより小さいサイズが、個展に出品されていたから。大小並べて使ったらいい景色になりそうだし、入れ子で収納できるのでは?と即決した。そして別の日、今度は二階堂明弘さんの個展で、ずっと使っているものと同じサイズのボウルを購入。このボウルには、最近ハマっている豆乳スープ麺が見た目も量もちょうど合い、そうなると、息子や夫とも同じうつわで食べたくなったのだ。前のものは「つるん」、今回は「ざらっ」とした質感だけど、ともに白。
作家のうつわは、一期一会とよく言うけれど、実際は定番がいくつもあって、個展のたびに一定数、出品してくれる。買い足したいと思った翌日に手にいれるのは難しいけれど、待っていれば、また出会うことも多いのだ。ただし数年ぶりに出品というのもあるから、デザインのマイナーチェンジや素材の変化は起こりうる。そんな時は、サイズが違うなら入れ子に、素材が違うなら同系色でと柔軟に受け止めていくと、テーブルの上で案外揃った感じに見えるから大丈夫。
余宮さんのポテサラ鉢は、「え、これしか残ってなかったっけ?」という心許ない量の作り置きを、「いえ、最初からこの量で考えてましたの」という感じにおおらかに見せてくれるところがよくて、同じものをもとめて個展に行ったものの、さらに小さな豆鉢の方にひかれて2個購入したというイレギュラーリピート案件。角田淳さんの隅切り皿は、焼き魚をのせるシンプルなお皿がずっと欲しくて、やっと見つけた嬉しさから買い足し。取り皿としても、おやつにも活躍してくれている。蠣崎マコトさんのコップは、とろりとした口当たり。グラスで飲んでいるのにも関わらずグラスを介さず飲んでいるような、うつわと身体の境界が消えるような、うまく説明できないけれど、不思議な気持ちよさがあってリピート買いしています。
作り手:吉田直嗣、二階堂明弘、余宮隆、角田淳、蠣崎マコト
年代:2010年ごろ〜2025年
購入場所:銀座日々、うつわ base FUURO、千鳥 UTSUWA gallery、kohoro、夏椿




