
White SHIPPO by Yo Hirose
They are SHIPPO (enamelware) vessels by Yo Hirose. SHIPPO is a technique where glass-like glaze is fired onto metal for decoration. When most people hear the word ‘SHIPPO’ they probably imagine the colourful, ornate vessels, incense burners, jewellery, which are mostly found in museums and temples. However, Hirose’s pieces are monochromatic white (or red or black). Why? Since vibrant colours do not adhere well to metal during the decoration process, a layer of white glaze is applied across the surface of copper, effectively creating a white canvas for the colours. The glaze is powdered, and when applied to the metal surface, it can sometimes result in uneven thickness or patches. However, this uneven white appearance was what Hirose found particularly appealing. Upon closer inspection, the surface reveals a rich variety such as unevenness and bluish hues, creating a charming white. Hirose’s technique and attention to form, which primarily uses the technique of hammering copper plates to shape them, transforms hard metal into such soft forms, making traditional technique, SHIPPO a brand new type of craftsmanship. I use the perforated strainer, frilled small plate, and cylindrical lid box. Although they are beautiful to look at, my mission is to use it to its fullest as a tool. The strainer could be used as a tea tray for Chinese tea tools or for washing vegetables, while the frilled small plate is used for fruits, late-night snacks, or even salted kelp. They are active in various aspects of daily life.
Artist: Yo Hirose
Year: 2019、2024
Place of purchase: hakujitu
|
これは、広瀬陽さんの七宝のうつわ。七宝というと、博物館や寺院に収蔵された壺、香炉、装身具、イコンなどに見られる絢爛豪華な極彩色のものを思い浮かべる人が大半だと思う。しかし広瀬さんのそれは、白一色(もしくは、赤や黒一色)。なぜ? 七宝焼とは、金属にガラス質の釉薬を焼き付けて装飾する技法をいい、加飾の工程で金属に直接華やかな色をのせても綺麗に発色しないため、一面に白い釉薬をかけ、いわば色をのせるためのキャンバスを作るという。釉薬は粉状で金属面に振りかけたときに厚みやムラがでてしまうことがあるのだけれど、その不均等な白が、広瀬さんにはとても魅力的に見えたというのだ。(詳しくは、うつわディクショナリー#49 古物のような佇まい、広瀬陽さんの七宝のうつわ)。うつわの表面を注意深く見ると、ムラや青みなど変化に富んでいて愛おしい白。穴あきのプレートとフリルの小皿、円柱の蓋物を愛用しているけれど、銅の板をひたすら叩いて成形する鍛金の技法をおもに用いて、硬い金属をこれほどやわらかなフォルムに落としこんでしまう広瀬さんの技術と形へのこだわりが、七宝をこれまでにない新しい工芸に仕立てている。とはいえ金属なので、道具として存分に使い倒してやるのが私の使命。穴あきのストレイナーは、中国茶の茶盤に見立てたり、野菜の水切りに使ったり、フリルの小皿は、フルーツや深夜のおやつに、塩昆布がのることさえある。生活のいろいろなところで活躍中。
作り手:広瀬陽
年代:20 19年、2024年
購入場所:白日



