Four “Donburi” Brothers
These are the four brothers of DONBURI (rice bowls) in my home. Searching for them when you want them is just a little too late because the best ones are often those you encounter when you least expect it. That perfect weight that fits your body, that effortless grip that feels like it clings to your hand—these things truly appear in front of you only by chance and could become personally special vessels for you. Yet opportunities to see bowls at an artist’s solo exhibition are actually quite rare. Perhaps because simplicity tests the skill to achieve perfect balance, or because their size makes them a bit pricey. The first to arrive at our home, the eldest of four brothers, was a bowl by Kosuke Teramura, with its straight lines. I love its stylish, greenish-beige ash glaze, made using ash from burning pear tree branches. The second son is a Mishima-de bowl by Mutsuhiko Shimura. It’s elegantly thin all the way to the rim. The third son is Fumihiro Tamura’s Annam-style bowl (Vietnamese blue-and-white). While it’s great for pho or ga pao rice, its smaller capacity is perfect for udon noodles, allowing me to serve them beautifully without ruining the fluffy texture of the egg-topped broth. The youngest, who joined us last, is Atsushi Ogata’s crackled powder-glazed bowl. For me, curry udon is the perfect match for this texture. I call them brothers because they all share the ash glaze. The faintly yellowish glaze makes instant ramen, whipped up for my family on a holiday afternoon, look like a labor-of-love dish—a satisfying little bonus.
Artist: From the left; Kosuke Teramura, Mutsuhiko Shimura, Fumihiro Tamura, Atsushi Ogata
Year: 2012-2021
Place of purchase: mistoo, Ginza Nichinichi, Chidori UTSUWA GALLERY, kahahori
|
これは我が家のどんぶり四兄弟。どんぶりや飯碗、匙や箸のようにご飯を口に運ぶ道具についてつくづく思うのは、欲しいと思った時に探すのではちょっぴり遅くて、なんでもない時に出会ったものが最良だったりするということ。自分の身体にしっくりくる重さや、手に吸い付くような持ちやすさみたいなものは、本当にふと、ごくたまに、目の前に現れるものなのだ。だからこそ自分にとってよりパーソナルで大切なうつわにもなりうる。そんなふうに親密につきあえるどんぶりを探している人は多いと思うけれど、作家の個展でどんぶりを見かける機会は実はそんなに多くない。シンプルがゆえにバランスよく作る力量が試されるからか、大きいがゆえにちょっと値が張るからか。最初にうちにやってきた、四兄弟のいわば長男は、寺村光輔さんの直線的なラインのどんぶり。梨の枝を燃やした灰を使う灰釉の緑がかったベージュがおしゃれで気に入っている。次男は、志村睦彦さんの三島手。ふちまで薄造りで上品。三男は、田村文宏さんの安南手(ベトナムの染付)。フォーやガパオライスもいいけれど、容量少なめのサイズが冷凍うどんにちょうどよく、卵とじのふわふわ感を損なわずに美しく盛ることができる。最後に仲間入りした末っ子は、尾形アツシさんのヒビ粉引。このテクスチャーには、カレーうどんが私的ベストな相性だ。兄弟と呼ぶのは、みんな灰釉をまとっているから。ほんのり黄味がかった釉薬は、休日の昼に人数分パパッと作るインスタントラーメンを、手をかけた料理に見せてくれてお得感がある。形のちがうどんぶりでも色が揃うと統一感がでるし。
作り手:左から、寺村光輔、志村睦彦、田村文宏、尾形アツシ
年代:2012〜2021年
購入場所:mistoo、銀座 日々、千鳥 UTSUWA GALLERY、kahahori







