White glaze plate by Yoji Yamada

This is a white glazed plate by Yoji Yamada. I enjoy asking artists the detail of the process in creating a vessel, imagining how the clay glows red-hot in the kiln and how the glaze melts. But with this series, I found myself thinking, “I can ask about that later,” so engrossed was I in examining each unique piece displayed in the exhition. Despite sharing the same white base, the magic of the glaze and kiln fire produced distinct colors on every vessel. I believe Yamada mentioned that the expression emerges after glazing and firing, followed by a second firing to smoke the pieces. The surface looked fluffy and cloud-like, soft to the eye, yet when held, crisp and hard like a biscuit. Pure white, a yellowish white, blue, a burnt-looking brown with crackle glaze. The glaze flowing down the back and the rough, reddish-brown surface it met. What’s fascinating is how placing this plate at the center of the table allows Japanese underglaze blue, Vietnamese annan ware, and antique-style blue Western cups to blend harmoniously together.

Artist: Yoji Yamada
Year: 2022
Place of purchase: Hakujitu

|

これは山田洋次さんの白釉皿。

私は、うつわができあがるまでのプロセスをこと細かに作家に聞き、窯の中で土が赤々と熱される様や釉薬が溶ける様子を妄想するのが好きなほう。だけどこのシリーズに関しては「そういうことは、ずっと後に聞けばいいや」と思ったほど、展示台にずらりと並んだ、ベースは同じ白のはずなのに、それ以外の色も発色させてしまう釉薬と窯の火のマジックを、ひとつひとつ異なるうつわの上に確認することにのめり込んだ。釉薬を掛けて焼いた後、もう一度窯に入れて燻すことで出る表情とおっしゃっていたと思う。表面はモコモコと雲のように柔らかく見えて、手に取るとビスケットのようにカリッと固く焼かれたボディ。真っ白、黄味がかった白、ブルー、焦げついたような茶と貫入。背面に流れこんだ釉薬とそれを受ける赤茶色のザラザラとした面。焼物の不思議を全部詰め込んだような在り方に興奮しきりだったあの日の記憶は鮮明で、いまも食器棚から出すたびにドキドキする。面白いのは、このお皿をテーブルの真ん中に据えることで、和の染付も、安南手も、アンティーク調ブルーの洋風カップも仲良く混じり合うこと。一見個性的だけれど、実際は一歩引いて出自の異なるうつわと手を繋ぎ調和をもたらす、ふところの深いうつわなのだった。驚いた。


作り手:山田洋次
年代:2022年
購入場所:白日

Prev Post

Why I keep buying handmade vessels.

Next Post

Four "Donburi" Brothers