Glass bowl by Kiyokazu Tsuda

They are small glass bowls by Kiyokazu Tsuda. When I first encountered Tsuda’s glassware, I was so impressed by the beautiful, high-quality glass surface that I had to buy more of it regularly. I wanted to build up a collection of Tsuda’s work with works from his 30s, 40s, and 50s. While Tsuda’s signature works are gourd-shaped sake bottles and cups, I wanted something more practical for daily use so I chose the small bowls. They are simple, but the shadows casted on the table are magnificent. Over the course of about ten years, four small bowls have gathered in my home. At some point, due to production constraints, clear glass became difficult to make, so the last one I got has a slight tint. Seeing such changes is the joys of having a long-term relationship with an artist. The refreshing sensation of eating soba noodles in this high-quality glassware is something you can’t replicate elsewhere once you’ve experienced it. When you lift the noodles to dip them in the broth, you feel a slight weight that reminiscent the comfortable feel of a porcelain soba cup. The surface of the soba soup ripples smoothly, creating a cool, refreshing scene. 

Artist: Kiyokazu Tsuda
Year: around 2010
Place of purchase: Ginza Nichinichi

|

これは津田清和さんのガラス小鉢。津田さんのガラスに出会った時、薄すぎない上質なガラス面があまりに綺麗で「これは定期的に買い足さなくては」とシフトオン。30代の津田さん、40代の津田さん、50代の津田さん、というように、家の中にコレクションしていきたいと思った。津田さんの代表作といえば、瓢箪酒瓶や酒器だけれど、もうすこし日常的に使えるものがいい。個展の店内を2〜3周して私が選んだのは、小鉢だった。シンプルだけれどテーブルに落ちる影がとりわけ美しい。碗型を皮切りに、鎬模様→六角形→鎬模様の順で足掛け10年くらい、4つの小鉢が我が家に集った。ある時から制作上の都合でクリアガラスが作りにくくなったとかで、最後の鎬はやや色が付いている。そういう変遷が見られるのは一人の作家さんと長くお付き合いする醍醐味。自分だけが知っている違いのようにとらえて(実際はギャラリーの方だって、誰だって知っている事実なのだが)、むふふ……っとなる。質のいいガラス器でいただくそうめんの清涼感たるや、いちど味わったら他では代用できない。麺をつゆにつけようと持ち上げるとちょっと重さがあって、磁器の蕎麦猪口に近い、覚えのある心地いい感覚。つゆの水面がさらさらと波うち、涼やかな景色を作る。

作り手:津田清和
年代:2010年頃
購入場所:銀座 日々

Prev Post

Shallow Bowl by Ryuichi Haga

Next Post

White SHIPPO by Yo Hirose