Cut glass by Satoshi Nishigaki

This is a glass by Satoshi Nishigaki. It is a luxuriously carved with stud-like unevenness using the KIRIKO (cut glass) technique. Traditional cut glass patterns also feature stud-like protrusions created by angled cuts on the glass surface, but these are essentially ‘engraved’ designs where cuts are made on a flat surface. In contrast, Nishigaki’s technique involves creating ‘raised’ designs where studs protrude from a flat surface. After applying the studs to the glass surface, he removes all other parts, resulting in an extremely labour-intensive and luxurious piece. The same series includes both rocks glasses and shot glasses, but I was drawn to this shorter version because I noticed it matches the size of the Bodega glasses available at lifestyle shops. I have two Bodega glasses that are 6 cm tall. While Bodega glasses cost around 500 yen, this glass was priced at 10,000 yen at the time (it was his first solo exhibition). Although the price difference is 20 times, if the height is the same, they would harmonise when placed together on the dining table. I also imagined using them for water at breakfast, tea when thirsty during the day, and plum wine on the rocks at night. By aligning the shape with existing items in the world like Bodega, this decorative vessel does not stand out in daily life but instead blends in seamlessly, making it easier to incorporate into one’s lifestyle. While the studs give it a wild appearance at first glance, the straight-lined design inherent elegance of the glass. The reflection of light is remarkable. The shadow cast on the table is truly beautiful. My husband unexpectedly loves these aspects and frequently takes the glass out of the cupboard, using them for both beer and water. There’s no room for me to get involved anymore. 

Artist: Satoshi Nishigaki
Year: around 2016
Where purchased: Oz Zingaro

|

これは西垣聡さんのグラス。切子の技法でスタッズのような凹凸を彫りこんでいるラグジュアリーなグラスだ。伝統的な切子文様もガラス面に対して削りを斜めに入れるのでスタッズ状ではあるのだが、あくまでも平面に削りを入れる「陰刻」の表現。対して西垣さんがやっているのは、平面の上にスタッズが突起として並ぶ「陽刻」の表現で、ガラス面にスタッズを施したのち、それ以外全てを削り落とす。つまり、削る量もかかる手間も半端ないお仕事が生むとても贅沢な作品なのだ。同じシリーズでロックグラスもショットグラスもあるのだけれど、背の低いこちらにひかれたのは、ライフスタイルショップで手に入るボデガグラスとサイズが揃うことに気づいたから。うちには、高さ6センチのボデガがふたつある。ボデガは500円程度で買えるのに対して、このグラスは当時の価格で確か10000円(初個展だった)。値段は20倍も違うのだけれど、高さが同じならば、食卓の上に一緒に並べたときに調和するはずだと思ったし、その食卓で、朝食の水にも、日中のどが渇いた時のお茶にも、夜中の梅酒ロックにも使ってみたいと思えた。すでに世の中にあるものと形を揃えたことで、装飾性の高いうつわが生活のなかで孤立せず、取り入れやすくなった好例だと思う。スタッズだけに一見ワイルドなのだけれど、本体を直線的なデザインにしているからか、ガラスがもともと持っている気品が際立ち、エレガント。そして当たり前の話だけれど、スタッズはひとつひとつ小さなガラスの塊なわけで、光の反射も半端ない。ダイニングにふと光が差し込んだ時に、テーブルの上に落ちる影なんて本当に綺麗です。気軽なのにそういうところを夫が思いのほか気に入っていて、食器棚からしょっちゅう取り出し、ビールにも水にも愛用している。私が入り込む隙はもうないくらいに。

作り手:西垣聡
年代:2016年頃
購入場所:Oz Zingaro

Prev Post

Octagonal plate by Michikazu Sakai

Next Post

Wood plate by Takashi Tomii