book review 5

Afro-Mingei published as the
exhibition catalog curated by Theaster Gates 2024 Mori Art Museum


The catalogue for the exhibition “Theaster Gates: Afro-Mingei” by a potter / artist Theaster Gates at Mori Art Museum, Tokyo, 2024. As an African-American based in Chicago, U.S.A., who has encountered both Japanese Mingei philosophy and “Black is Beautiful” by the Black Civil Rights Movement, Gates considers both as “aesthetics of resistance”. This perspective led me to understand that “Mingei is, after all, an ‘earnest practice,’ in the sense that the makers cannot live without it. Discussions of Mingei are so diverse that it is difficult to understand the whole picture today. However, I am convinced that if I keep his perspective in mind, I will not misjudge the beauty of Mingei.

“what is key for me is the way in which Mingei honors makers native to a place and resists external impositions of cultural identity.”

『シアスター・ゲイツ展:アフロ民藝(図録)』2024 森美術館

陶芸家、アーティストのシアスター・ゲイツ氏による『シアスター・ゲイツ展:アフロ民藝』(森美術館、2024)の図録。米国シカゴを拠点に活動するアフリカ系アメリカ人のゲイツは、陶芸を通して出会った日本の民藝思想と黒人公民権運動の「ブラック・イズ・ビューティフル」ムーブメントを。ともに「抵抗の美学」ととらえる。その視点に心動かされた。民藝とは、つまるところ、必要なものづくりの”切実なる実践” なのだ(そうでもしなければ生きられないという意味での)。民藝の議論は、現代では多岐にわたり理解が追いつかないこともあるが、これを心にとめておけば、民藝の美といわれるものの本質を見誤ることはないのではないか。

(本書より)ー私にとって重要なのは、民藝がその土地に根付く作り手に敬意を払い、外部からの文化的アイデンティティの押し付けに抵抗するその方法です。

Prev Post

Koppu by Soichiro Maruta

Next Post

Rim plate by Yuichi Nakata